۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۶۴۶۹۰
آیت الله بوشهری مطرح کرد؛

بایسته های تبلیغ اثر گذار | محتوای منبر متناسب با نیاز مخاطب باشد

آیت الله حسینی بوشهری به بیان بایسته های تبلیغ تأثیر گذار پرداخت و استفاده از شیوه های مناسب، داشتن شرح صدر و توجه به نیازهای مخاطب را از آن موارد دانست.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری در همایش مبلغان ماه مبارک رمضان که امروز از سوی اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع فرهنگی امام زاده سید علی(ع) برگزار شد، با اشاره به آیه 39 سوره احزاب بیان کرد: از دست اندرکاران برگزاری همایش به دلیل زنده کردن یاد شهید حججی تشکر می کنم و این تقارن یک پیام دارد که عبارت است از این که تا پای جان باید از دین خدا دفاع کرد.

امام جمعه قم با طرح سؤالی مبنی بر این که تبلیغ تأثیر گذار چه تبلیغی است و چه تبلیغی می تواند فکر جامعه را به سمت خداوند جذب کند، اظهار کرد: تبلیغ به معنای رساندن پیام الهی به مردم است اما این پیام رسانی ساده نیست اما برخی گمان می کنند با مطالعه یک کتاب و چند مقاله در تبلیغ موفق خواهند بود.

وی با تصریح بر این که یک مبلغ موفق باید موسی گونه به تبلیغ بپردازد، ابراز کرد: حضرت موسی(ع) با وجود این که دارای مقام رسالت است برای تبلیغ دین از خداوند درخواست شرح صدر، سینه فراغ و زبان بلیغ دارد که تمامی این موارد برای مبلغان نیز ضروری است؛ برخی عالمانه سخن می گویند اما از آنها نتیجه ای حاصل نمی شود در مقابل نیز عده ای به زبان ساده سخن می گویند اما به دلیل این که توجه الهی در سخنان آنها بوده است تأثیرات فراوانی در مخاطب ایجاد می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  افزود: بخش قابل توجهی از رسالت رسولان الهی شرح صدر است که اگر مبلغ ما بدخلقی کند، جامعه را تحویل نگیرد، موفق نخواهد بود اما اگر ملایم باشد و به استقبال مردم رود به طور قطع مردم نیز از او استقبال خواهند کرد؛ امروزه ما منتظر هستیم تا تمام شرایط تبلیغی برای ما آماده شود در حالی که افرادی همانند شیخ غلامرضا یزدی برای تبلیغ در روستا در کاهدان می خوابد در نتیجه در تاریخ ماندگار شده است.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: پیام خدا را به مردم منتقل سازید نه پیام خود را و ماه رمضان بهترین فرصت برای تحکیم بخشیدن اعتقادات و احکام الهی است؛ محتوای منابر باید براساس نیازهای مخاطب باشد نه آنچه را که مطالعه کرده ایم را برای مردم بیان کنیم.

وی ادامه داد: لازم نیست همیشه از مشکلات مردم سخن بگوییم بلکه گاهی باید درکنار مردم بود همانند شیخ غلامرضا یزدی که در زمان قحطی تلاش های فراوانی انجام داده است تا برای مردم آذوقه جمع آوری کند؛ اگر امزوه می خواهید نظامی داشته باشید باید به سمت مردم بروید و مطمئن باشید که مردم نیز به درستی پاسخ شما را خواهند داد.

نائب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) می گوید اگر سخنان ما را به مردم منتقل سازید، دین دار می شوند؛ این که برخی می گویند مردم از دین فاصله گرفته اند در برخی موارد مقصر خود ما هستیم زیرا سخنان اهل بیت(ع) را به درستی به مردم منتقل نکرده ایم.

وی استفاده از شیوه مناسب برای بیان مطالب را ضروری دانست و افزود: در برخی موارد مبلغ در حد اجتهاد است و نیازهای مخاطب را نیز بیان می کند اما به دلیل این که از شیوه مناسب سخنوری استفاده نمی کند تأثیر فراوانی در مخاطب ندارد چنانچه پیامبراکرم(ص) می فرماید با شیوه نیکو مردم را به سمت ما دعوت کنید.

امام جمعه قم ادامه داد: تریبون تبلیغاتی منحصر به منبر نیست بلکه باید از تمامی تریبون های تبلیغاتی استفاده کرد؛ جنگ امروزی تبلیغاتی است؛ دشمن با استفاده از تبلیغات و فضای مجازی افکار مردم را تسخیر می کند تا در مقابل دولت های خود قرار گیرند و باید مراقب بود از هر سخنی در هر مکانی و زمانی استفاده نکرد زیرا در برخی موارد حتی استفاده نابه جا از سخن حق، نتیجه عکس می دهد.

وی عنوان کرد: از دیگر خصوصیات مبلغ عامل بودن است؛ مبلغ نباید از تهدید بهراسد یا به تطمیع دیگران رغبت پیدا کند و برای خشنودی کسی و به طرفداری از افراد خاصی سخن گوید؛ مهربانی، دوستی با مردم، محبت دائمی نسبت به مردم، دغدغه مندی نسبت به دین مردم، جدیت و توجه به اقامه نماز اول وقت از ویژگی های پیامبراکرم(ص) است که یک مبلغ نیز باید آنها را داشته باشد همچنین یک مبلغ باید دارای روحیه بالا باشد و عزت نفس را رعایت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه حوزه علمیه نیازمند خود اکتفایی مادی است بنابراین مبلغان باید در زمینه ایجاد موقوفات برای حوزه علمیه تلاش های فراوانی انجام دهند؛ امروزه دشمنان در مقابل ما جبهه گرفته اند چنانچه مشاهده کردید ترامپ چگونه بدعهدی کرد و رهبر معظم انقلاب نیز چگونه به سخنان او پاسخ داد؛ امیدواریم مسؤولان نیز به گونه ای عمل کنند که دیگر شاهد این گونه بدعهدی ها نباشیم./۱۳۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات